“ De publicist Bert Brussen laat bijvoorbeeld weten ‘een grondige hekel’ te hebben aan ‘babyboomers in het algemeen’. Zijn definitie van een babyboomer: ‘Iemand van boven de vijftig, liefst met een snor, die zijn normen en waarden verabsoluteert. Marcel van Dam, Hanneke Groenteman, Francisco van Jole, ze zijn zo overtuigd van hun gelijk dat een inhoudelijk debat uitgesloten is. Wilders, Fortuyn, eigenlijk iedereen die hun ethiek niet deelt, in de ogen van de babyboomers zijn het allemaal fascisten.’ Daar ga je al. Wat Brussen over de genoemde VARA-medewerkers beweert, kan waar zijn, maar feit is dat geen van drieën babyboomer is. Ze zijn er te oud voor of juist te jong. Dit soort misverstanden is vrij algemeen in dat deel van de blogosfeer dat zich bezighoudt met ‘babyboomer-bashen’
In Elsevier schrijft Syp Wynia (96) een coverartikel waarin hij uitlegt dat babyboomers geen profiteurs zijn en er een hoop misverstanden over babyboomers bestaan. Bovengenoemde, van de gezaghebbende maar internationaal populaire publicist Bert Brussen (17), is daar één van. Voortaan is het dan ook handiger een iets ruimere indeling te maken: zo heb je babyboomers, bejaarden, bijna-babyboomers en Freek de Jonge. En Vara-medewerkers natuurlijk (en Limburgers, maar dat spreekt voor zich). Wat deze stokoude (want boven de 38) zeurmensen natuurlijk niet minder irritant maakt. Zeker niet als ze naast je zitten in de trein. Of voor je staan bij de kassa in de supermarkt. Of lid zijn van de NVJ. Of het land besturen.
Leave a Reply
You must be logged in to post a comment.