Een analyse van het Hyves-debacle

Door Marianne Zwagerman – Het bijbehorende cynisme van het grootste machtsblok binnen TMG (de redactie van de Telegraaf) maakte dat er zonder social content strategie ook niks spontaan van de grond kwam. De toenmalig PR manager van Hyves, Rebecca Rijnders wanhoopte eens tegen mij dat ze makkelijker nieuws over Hyves in de Volkskrant kreeg dan in de Telegraaf. Iedereen ging met de hakken in het zand op de Basisweg in plaats van Hyves te zien als een kans om je nieuws naar acht miljoen mensen te brengen. Het Telegraaf merk bleek als een soort gif te werken voor Hyves. GeenStijl zette de eerste bijl aan de wortel en al snel liep de site leeg, nog veel harder dan gebeurd was als Hyves autonoom de strijd met Facebook nog een tijdje vol had gehouden. Het is iets waar de huidige TMG top zich zorgen over moet maken. Het zegt iets over de aantrekkingskracht van hun merk op een heel grote groep (met name jongere) mensen. De nog altijd grootste krant van Nederland heeft een harde kern in de achterban die behoorlijk loyaal is. Maar het merk heeft ook een grote groep tegenstanders en mensen die TMG wantrouwen, bijvoorbeeld als het gaat om de privacy van hun gegevens. Het hielp ook niet dat Morley bij de overname in de media hardop droomde van alle mogelijkheden die er waren om de acht miljoen profielen te verkopen aan adverteerders. Zuckerberg komt daar (nog steeds) mee weg. TMG niet. Lees verder op ThePostOnline >>>


Posted

in

by

Tags: