Wie zijn de mensen achter SIRE?
Sire bestaat uit een grote groep zogeheten ‘communicatieprofessionals’. CEO’s van reclamebureaus, managers van marketingafdelingen en dit jaar ook de hoofdredacteur van Adformatie, een vakblad voor mensen uit de marketing-, reclame-, en communicatiesector waarin vaak hatelijke, jaloerse kruideniersstukjes worden geschreven over bijvoorbeeld mensen die wél heel veel succes hebben maar niet netjes mee doen met de vele, vaak nogal gelikte en dichtgetikte, regeltjes van reclame, marketing en communicatieland.
Hoe weten al deze mensen dan wat goed is voor een ‘vitale en betrokken’ maatschappij?
Hoe weet de Paus wat goed is voor zijn gelovigen? Omdat hij meent het morele gelijk aan zijn kant te hebben (staat zwart op wit in zijn Heilige Boek). Bij de mensen van SIRE is dat niet anders: het staat zwart op wit op een blauwdruk in hun hoofd.
Maar sinds ‘de maatschappij’ niet meer in een overzichtelijk hokje is te vangen en burgers bijvoorbeeld op internet zomaar terugpraten, worden de morele opvattingen van SIRE steeds absurder. Dus probeert SIRE stiekem elke keer een beetje meer achter de voordeur van mensen te kijken en begint het er op te lijken dat SIRE zich wil bemoeien met de wijze waarop mensen hun eigen leven leiden. Dit gebeurde bijvoorbeeld met de campagne ‘Wie is toch die man die op zondag het vlees komt snijden‘ (waaruit ‘vaders’ de conclusie moesten trekken dat ze zich ‘meer met het gezin moesten bemoeien’, want rollenpatronen zijn kennelijk nog heel normaal in Nederland anno 1893). Of zoals nu met de ‘praat met kinderen over porno op internet‘-bangmaakcampagne.